• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga ang kfm och löneutmätning

Miamaria

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
27 Oktober 2014
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag har i skulder på ca 75.000 som jag släppt till kfm. Jag har en lön som de kan utmäta ifrån. Görs alltid hembesök om de kan utmäta lön?
Sen undrar jag hur det funkar med löneutmätning och förbehållsbelopp. Om jag någon månad tjänar mer, får jag behålla överskottet eller används det till skulder?
Ni som haft löneutmätning, vad har ni haft för inkomst och vad har ni fått behålla?
En löneutmätning för mig skulle säkerligen ta några år men det känns som att jag skulle få en drägligare tillvaro utan alla dessa jätteavbetalningar för att hålla mig undan kfm. Sen hoppas jag bara att lönefirman får reda på det och inte min chef för företaget jag jobbar på för det vore riktigt genant. Vi har en extern löneavdelning så vi har lejt ut lönerna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

forummarna

Kunnig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
28 Maj 2012
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Jag har i skulder på ca 75.000 som jag släppt till kfm. Jag har en lön som de kan utmäta ifrån. Görs alltid hembesök om de kan utmäta lön?
Sen undrar jag hur det funkar med löneutmätning och förbehållsbelopp. Om jag någon månad tjänar mer, får jag behålla överskottet eller används det till skulder?
Ni som haft löneutmätning, vad har ni haft för inkomst och vad har ni fått behålla?
En löneutmätning för mig skulle säkerligen ta några år men det känns som att jag skulle få en drägligare tillvaro utan alla dessa jätteavbetalningar för att hålla mig undan kfm. Sen hoppas jag bara att lönefirman får reda på det och inte min chef för företaget jag jobbar på för det vore riktigt genant. Vi har en extern löneavdelning så vi har lejt ut lönerna.

Det gjordes det inte i mitt fall. Men det beror väl på om man äger saker på sitt namn. Det gör inte jag. Tjänar du mer än utmätningsbeloppet får du behålla pengarna. Jag tjänar 30 000 kr före skatt. Får behålla ca 8000 kr. Har du barn får du behålla mer.
 

Kiko

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 April 2014
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Äger du någonting? Är i en liknande sits som du och äger både hus och bil inget annat men är såklart livrädd för att dessa ska utmätas. Bilen är jag helt beroende av då den är ett krav för min tjänst så utan den ingen lön. Tas det hänsyn till sådant?
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Om skulden kan betalas på ca tre ggr görs inga hembesök.
Jag tycker du ska fråga Kfm så du slipper gå och oroa dig
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har i skulder på ca 75.000 som jag släppt till kfm. Jag har en lön som de kan utmäta ifrån. Görs alltid hembesök om de kan utmäta lön?
Sen undrar jag hur det funkar med löneutmätning och förbehållsbelopp. Om jag någon månad tjänar mer, får jag behålla överskottet eller används det till skulder?
Ni som haft löneutmätning, vad har ni haft för inkomst och vad har ni fått behålla?
En löneutmätning för mig skulle säkerligen ta några år men det känns som att jag skulle få en drägligare tillvaro utan alla dessa jätteavbetalningar för att hålla mig undan kfm. Sen hoppas jag bara att lönefirman får reda på det och inte min chef för företaget jag jobbar på för det vore riktigt genant. Vi har en extern löneavdelning så vi har lejt ut lönerna.

Om du får behålla eventuell extralön och så beror på hur fogden utformar beslutet.
Står det att dom ska mäta ut 8000 och du har rätt att behålla 8000 kr, så ska inte lönekontoret dra mer än 8000 kr, oavsett hur mycket du tjänar, men dom ska dra mindre än 8000 om du tjänar mindre än 16000 en månad.
Fogden kan också besluta om utmätning "max" och rätt att behålla 8000 kr, då spelar det ingen roll om du skulle tjäna 50000 netto en månad, du kommer få behålla 8000 kr ändå.

Man kan mycket väl välja att göra ett hembesök, men oftast gör det bara om man har någon sorts indikation på att du äger något som man kan tänkas mäta ut, vapen, fordon, fastighet eller dylikt..

Ang belopp att behålla.

Om du är ensamstående utan barn så får du behålla din bostadskostnad plus drygt 4500 kr netto per månad.

Fogden kommer med säkerhet att skicka en förfrågan till din arbetsgivare om lön, om du inte själv hör av dig och lämnar informationen till indrivningsteamet som har ditt ärende. Fogden har inte något register på alla små företags lönehanteringsrutiner och om det är utlagt på entreprenad osv :)
 

anonym80

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Om man har en husvagn med skuld hos 2 bolag är kronofogden intresserade av sånt då? Skulden måste ju först o främst gå till dessa firmor så den borde ej kunna utmätas?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om man har en husvagn med skuld hos 2 bolag är kronofogden intresserade av sånt då? Skulden måste ju först o främst gå till dessa firmor så den borde ej kunna utmätas?

Du kan väl inte ha lyckats belåna en husvagn hos 2 firmor? ett lån måste väl vara ett blancolån som inte har återtaganderätt i vagnen?

men ja, den låneskuld som är direkt kopplad till vagnen, ska regleras, och det som kvarstår efter den reglerats är det fogden kan ta till utmätning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp